Læsevejlederne fra Rudersdals Kommune vinder årets Læseinitiativ pris, fordi vi med Guided Reading har med et projekt at gøre, der sætter både de stærke og de svage læsere i centrum og sikrer en både differentieret og balanceret undervisning i læsning fra skolestarten. Differentieret, fordi eleverne undervises i mindre grupper, hvor de arbejder med bøger, som passer til deres aktuelle læseudviklingsniveau. Balanceret, fordi der i undervisningen både arbejdes med forståelse af teksten, ordkendskab, viden om ords opbygning og automatisering af læsningen.
Læsevejlederne i Rudersdal var for nogle år siden på en studietur til London, hvor de så Guided Reading praktiseret, og de blev så inspireret af det, de så, at de tog hjem og prøvede at udvikle en dansk version. Rudersdal Kommune har hjulpet læsevejlederne på vej ved at bevilge midler til indkøb af materialer, og læsevejledernes skoler har bidraget ved at give timer og rammer til at prøve ideerne.